Off-road

Ik ben al aan mijn 4e vakantiedag bezig (reis niet meegerekend) en ik heb al heel wat gezien van San Francisco. De meeste toeristische plekjes heb ik wel gehad, maar ik begin ook al langzaam tekort te krijgen aan de andere “places to be”.  Hopelijk kan ik jullie nog een paar dagen bezig houden met nieuwe verhalen! Ze zijn nog niet op.. dus dat moet wel lukken normaal. En anders moet ik gewoon wat meer moeite doen om iets te zoeken natuurlijk.

Goed uitgerust met zonnebrand(!), genoeg eten en drinken, ben ik op stap gegaan richting het westen van de stad. Ik heb de bus gepakt en ben uitgestapt bij het Japan Center. Veel was daar niet te zien eigenlijk. 100 Sushi-bars en een winkelcentrum waar ik verder niets te zoeken had. Ik zag wel een chinees/japanner lopen met een gasmasker! Na een paar foto’s heb ik de bus weer verder gepakt naar Lincoln Park. Onderweg ben ik wel een stuk of 5 plaatsen tegen gekomen (op dezelfde rechte weg) waar ze kung-fu les geven. Waarom zo veel bij elkaar, vraag ik mij dan af. In de bus heb ik nog gepraat met een Amerikaan die dacht dat ik uit Frankrijk kwam. Voor hun al heel wat als ze weten dat er “Dutch” gepraat wordt in “The Netherlands”.. en dat ze al eens gehoord hebben van Amsterdam al weten ze nog niet waar dat ligt dan. Op bus zat ook een chinees die alles vastpakte met een tissue zodat ze niets aan hoefde te raken. Paranoide people.. maar goed.. ik ben van de bus afgestapt in het begin van het park en had nog helemaal geen idee wat daar allemaal te doen was en hoe de wegen daar liepen. Ik wist alleen dat ik er nog niet geweest was, dat er een park is en dat er in die richting zoiets is als de Sutro Baths, wat ook niet meer dan een groot “zwembad” moet zijn. Dat beloofde dus wat.

Het zag er uitgestorven uit. Er waren een paar mensen te zien met golfkarretjes in een golf park. Nu zijn golfvelden best wel groot dacht ik zo, dus als ik die richting uit ga lopen zal ik wel eerst een half uur niets te zien krijgen. Toch moest er daarachter wel iets zijn dus.. here I go. Aan het eind van de weg kwam ik uit bij The Palace of the Legion Honor. Nu ben ik niet zo cultureel geïnteresseerd om schilderijen ofzo te gaan bekijken, dus ben ik verder gaan lopen. Ik kwam op een lange weg uit waar ik al een beetje uitzicht had op het water. In de verte zag ik ook de Golden Gate Bridge, waar ik gisteren ben geweest, met ervoor nog een strand. Daar had ik mijn nieuwe target, ook al was dat nog een heel eind weg. Ik wist dat ik ook nog dezelfde weg terug zou moeten lopen (ik hoef niet verder dan het strand te gaan want daar is de GGBridge), dus heb ik besloten om een klein omweggetje te maken door de normale buurten. Nouja normaal, wat een villa’s en auto’s! Daar zou ik wel willen wonen… Bekijk de foto’s maar zou ik zeggen.

In de buurt van het Baker Beach liep ik langs de weg en ben ik de vangrail over gesprongen om een stukje af te korten naar het strand. Na een uurtje lekker op het strand uitgewaaid te zijn, heb ik mijn route voortgezet. Hier ben ik dus een stukje teruggelopen om vervolgens de andere richting uit te gaan. Hier ging ik de rotsheuvels in en waren er dus geen verharde wegen meer. De paden waren soms wel heel smal en ik kon ook gemakkelijk van de rand af rollen als de harde windvlagen dat wilden, maar wat een geweldig uitzicht had ik vanaf die gebergten daar! Het strand waar ik vanaf kwam was langszaam weg aan het vagen in de verte. Er was punt waar een of andere cirkelvormig figuur was gelegd met stenen (zie foto’s / Google Earth). Hier kwam ik nog een Amerikaan tegen waren ik even mee gepraat heb. Hij woonde hier in de buurt en komt dus vaak na zijn werk even relaxen hier. Na een tijdje bleek ook dat hij Software Engineer was en dus veel achter zijn laptopscherm moet zitten. Helemaal geweldig dus als je op loopafstand van deze rotswanden aan het water woont en zo even met iets totaal anders bezig kunt zijn. Hij had wel hoogtevrees dus hij strompelde langs de kanten van de rotsen af, hah! Een stuk verder doorlopen ging het weer naar beneden, tot een punt waar ik op een rotsen-/keienstrandje uit kwam. Even genieten op een rots en weer verder, waarna ik uiteindelijk uit kwam bij de Sutro Baths! Hier heb je ze dan! Ik kwam er dus achter dat het aan het eind van Ocean Beach ligt.. Ik had niet gedacht dat ik zo ver zou gaan lopen.

Ik had geen zin meer om me te gaan liggen op Ocean Beach. De middag was al bijna om en ik moest nog een heel stuk terug downtown. De eerste bus die ik tegenkwam ben ik in gesprongen om mijn spulletjes bij het hotel af te zetten. Het was toen tijd voor avondeten en leek het me een goed idee om naar de Subway (hmm) te gaan. In Nederland ben ik al een vaste en trouwe klant bij de Subway, dus ik vond dat ik ook wel eens bij de Amerikaanse vestigingen langs moest gaan. De prijzen waren vergelijkbaar met in NL in ieder geval… ik kreeg alleen geen spaarzegeltjes voor een gratis sub (inderdaad.. gratis.. Nederland.. you know us =)). Ik moest nog maar 1 zegeltje om mijn kaart vol te maken! Nouja dan komt dat wel weer als ik terug in NL ben ;)

Na 4 dagen zit mijn portemonnee al vol met 1 en 5 centen. Ik vraag me af waarom ze nog dat geld hebben. Maarja dat verklaart ook waarom juist zoveel zwervers achter dat kleingeld aanzitten, omdat ook echt iedereen dat direct afgeeft. Tja wat moet je met vier keer 1 cent iedere keer dat je iets koopt. De bussen hebben trouwens wel een goed systeem. Voor $1.50 kun je reizen wat je wilt, het kaartje is gewoon geldig tot een bepaalde tijd. Met 2 kaartjes kom je een dag wel door. Er moet wel altijd gepast betaald worden, maar dat betekent ook geen gedoe met wisselgeld enzo. Er stappen 30 mensen op en de bus rijdt binnen 10 seconden weer verder! Om de 100 meter vind je ook wel een bus die stopt, dus je hoeft nooit uit te zoeken waar en wanneer je een bus moet hebben. Dat zie ik in Nederland of België nog lang niet zo gebeuren.

Om af te sluiten geef ik jullie weer een nieuwe update van het Google Earth bestand waar mijn afgelegde routes in staan. Klik hier om het bestand te openen… Enjoy!

Owja.. hopelijk zijn het niet te veel foto’s, ik heb al heel veel weggelaten!

5 thoughts on “Off-road

1. Hoi Micha.
    Wat zijn dat mooie foto’s die je maakt. Niet te geloven dat je dat allemaal al gezien hebt in zo een korte tijd. Lijkt me ook heel mooi en zeker leuk om te zien en mee te maken.
    Zo te lezen is het verschil tussen rijk en arm erg groot. En ook nog eens goed te zien.
    Nog een paar dagen vakantie en dan aan het werk. Nou geniet er nog maar lekker van.

Groetjes Brit en Francine.

2. Hallo. Wat een mooie natuur en “huisjes” zeg. Als je zo door gaat word je nog een echte wandelaar ha ha.
    Je begint trouwens lekker bruin te worden. veel plezier nog.
    Groetjes pap

3. Hey hey! Wat een eind heb jij gelopen zeg! Geen wonder dat je zo moe bent daarvan.. Wel echt mooie foto’s gemaakt. Vooral van de huizen en auto’s :P
    En over zo’n smal pad gelopen!! poehpoeh

hoop dat je nog wat te doen hebt deze laatste dagen, voordat je kan gaan beginnen met je cursus.
    xx Melanie

4. Hier ben ik nog eens! Allereerst: Ik wil ook wel zo een villa! En je humor zit snor, over je gratis zegeltjes! Haha, Kim zei zelfs: Ine hoe gefascineerd kan je kijken! Dus je schrijft dat goed zo.. =D